Przyczyna częstego bólu głowy i zmęczenia w biurze

Praca biurowa bywa monotonna, przez co niewątpliwie nie należy do najlżejszych, a jednym ze szkodliwych czynników, jakie oddziałują na organizm osoby znajdującej się w biurze jest hałas.

Przyczyna częstego bólu głowy i zmęczenia w biurze

Pozornie mogłoby się wydawać, że pomieszczeń biurowych problem ten nie dotyczy, okazuje się jednak, że dźwięków tak naprawdę jest w nich dosyć dużo, chociaż kwestia nie zawsze dotyczy dobrze słyszalnego i głośnego hałasu.

Wiele urządzeń biurowych, w tym komputer, emituje ledwie słyszalny, ale bardzo męczący szum. Ponadto jeśli charakter pracy wymaga od pracowników odbywania wielu rozmów telefonicznych, to zmęczenie na pewno wystąpi u każdego z nich bez wyjątku. Jeśli dodatkowo włączone jest radio, a przez otwarte okno dociera zgiełk uliczny, to już na pewno nie można powiedzieć, że praca biurowa należy do cichych.

W świetle polskich norm w biurach natężenie hałasu nie powinno przekraczać 65 dB. Wyróżnia się jednak jeszcze kilka standardów w zależności od konkretniejszego rodzaju pomieszczenia: 15 dB w gabinetach pracy umysłowej, 35 dB w biurach o małym ruchu, 40 dB w biurach o zwykłym ruchu oraz 50 dB w salach interesantów banków, urzędów etc.

Dla porównania maksymalne dopuszczalne natężenie hałasu w mieszkaniach wynosi od 15 do 30 dB. Należy wyraźnie podkreślić, że przebywanie rzez dłuższy czas w miejscu o natężeniu hałasu przekraczającym 60 dB można sobie na trwałe uszkodzić słuch.

Ilość powierzchni biurowej przypadającej na jednego pracownika, nazywana potocznie poziomem zaludnienia lub zajętości, jest swoistym wskaźnikiem określającym hałas w przestrzeni biurowej. Nie ma bowiem pracownika, który podczas wykonywania swoich obowiązków byłby bezszelestny.

Jeśli zatem przyjąć, że każdy z nich ma swój komputer, to nie ulega wątpliwości, że głośniej jest w tym biurze, w którym pracuje więcej osób. Na jednego pracownika przypada mniej powierzchni, a ponadto odległości pomiędzy poszczególnymi stanowiskami również są mniejsze. W rezultacie hałas z jednego stanowiska pracy zaburza komfort akustyczny na stanowisku sąsiednim.

Duży wpływ na klimat akustyczny ma też przeznaczenie danego pomieszczenia, jego wielkość oraz rodzaj. Dlatego w mniejszych biurach, w których przesiaduje jednocześnie od 2 do 4 pracowników i w których stanowiska pracy znajdują się w przyzwoitej od siebie odległości, natężenie dźwięku nie przekracza z reguły 42 dB.

W nieco większych pomieszczeniach, przeznaczonych dla 4-12 pracowników, gdzie stanowiska pracy także są od siebie dobrze odizolowane, poziom dźwięku nie jest większy niż 53 dB. W większych pomieszczeniach wynosi on od 50 do 58 dB. Natomiast we wnętrzach wielkoprzestrzennych, gdzie pomiędzy poszczególnymi stanowiskami pracy stawia się indywidualne ekrany, natężenie hałasu często przekracza dopuszczalne normy i waha się w granicach 52-68 dB.

By bronić się przed hałasem, co powinno być koniecznością ze względu na chociażby zdrowie, można zastosować się do kilku porad.

Po pierwsze, warto wyłożyć ściany i sufity materiałami dźwiękochłonnymi i odizolować pomieszczenie od zgiełku ulicznego poprzez odpowiednią konstrukcję okna. Po drugie, stanowiska pracy powinny być rozlokowane tak, aby dźwięki z jednego biurka nie zaburzały komfortu akustycznego osobom pracującym na stanowiskach sąsiednich.

Ponadto warto ustawiać je tak, by dźwięki generowane przez komputery i telefony (w tym rozmowy telefoniczne) były odpowiednio stłumione. Nie należy przy tym na pewno lokować stanowisk pracy vis-a-vis siebie, ponieważ źródła dźwięku w takim ułożeniu również znajdują się na przeciwko siebie, co ma bardzo niekorzystny wpływ.

I po trzecie, warto robić w biurze okresowe badania natężenia hałasu i stosować się do skutecznych sposobów jego zmniejszania w razie zaistnienia takiej potrzeby.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 

Reklama

Zapraszamy do współpracy z Portalem www.abcpracownika.pl, który propaguje zdrowy styl życia wśród osób aktywnych zawodowo. Intensywna praca, ciągły stres - powoduje, że wciąż szukają oni nowych sposobów na walkę ze skutkami stresu, poprawy stanu zdrowia oraz jakości codziennego życia.

Unikalny charakter portalu abcpracownika.pl oraz wysoka jakość merytoryczna umieszczonych informacji przyczyniają się do stałego wzrostu popularności serwisu. Zamieszczając reklamę w naszym serwisie uzyskują Państwo możliwość precyzyjnego dotarcia do dużej liczby użytkowników, jaką w przeważającej części stanowią pracownicy firm i korporacji.

Mają Państwo do wyboru różne formy reklamy internetowej, poczynając od standardowych form typu Banner, Billboard, tekst sponsorowany, a kończąc na zaawansowanych kreacjach layerowych.

Zapraszamy do współpracy! Prosimy o kontakt na: biuro@abcpracownika.pl.