Niefarmakologiczne metody leczenia nadciśnienia

Nadciśnienie tętnicze od wielu lat znajduje się na liście chorób cywilizacyjnych. Choruje na nie około 30% społeczeństwa. Zdecydowana większość przypadków, bo aż 90% ma charakter pierwotny. Oznacza to, że choroba nie ma ustalonej przyczyny, którą można by było ostatecznie wyleczyć.

Niefarmakologiczne metody leczenia nadciśnienia

Podstawą leczenia nadciśnienia tętniczego jest farmakoterapia. Systematyczne przyjmowanie leków powinno obniżyć wartości ciśnienia tętniczego do wartości referencyjnych i zminimalizować ryzyko powikłań sercowo-naczyniowych, w tym zawału serca czy udaru mózgu.

Coraz częściej podnosi się jednak znaczenie metod niefarmakologicznych w leczeniu nadciśnienia pierwotnego.

Zmiana diety i zwiększony wysiłek fizyczny często oddalają w czasie rozpoczęcie właściwego leczenie i znacząco poprawiają samopoczucie pacjenta. Do koniecznych zmian stylu życia wpływających na obniżenie ciśnienia tętniczego zalicza się redukcję masy ciała, stosowanie diety DASH (bogatej w potas i wapń), ograniczenie spożycia soli i alkoholu oraz zwiększenie wysiłku fizycznego.

Spróbujmy zatem po kolei przyjrzeć się zasadniczym punktom powyższych założeń.

Po pierwsze – masa ciała powinna utrzymywać się w granicach BMI= 18,5- 24,9 kg/m2. Osoby cierpiące na nadwagę lub otyłość powinny stopniowo zmniejszać masę ciała. Najlepszy efekt przynosi zbilansowana dieta uzupełniona regularnymi ćwiczeniami, gwarantująca utratę 0,5-1 kilograma na tydzień. Warto poczekać na efekty, spadek masy ciała o 10 kg potrafi obniżyć ciśnienie skurczowe nawet o 20mgHg.

Po drugie – dieta. Osoby chorujące na nadciśnienie tętnicze powinny przejść na dietę DASH (Dietary Approaches to Stop Hepertension) opierającej się przede wszystkim na owocach, warzywach oraz na produktach mlecznych ze zmniejszoną zawartością tłuszczów nasyconych.

Warto także pamiętać o ograniczeniu soli do bezwzględnego minimum. Dobowe spożycie soli nie powinno przekraczać 4g. Niby mało, a jednak gdy weźmiemy pod uwagę wędliny, chleb, słone przekąski i inne produkty, okaże się, że znacząco przekraczamy powyższą normę.

Ostatni, ale równie ważny-sport. Udowodniono, że regularnie wykonywane ćwiczenia aerobowe (bieg, szybki marsz, pływanie) mogą obniżyć ciśnienie skurczowe nawet o 10mmHg. Warto zatem wygospodarować 30 minut na wieczorną przebieżkę i cieszyć się zdrowiem przez wiele lat.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 

Reklama

Zapraszamy do współpracy z Portalem www.abcpracownika.pl, który propaguje zdrowy styl życia wśród osób aktywnych zawodowo. Intensywna praca, ciągły stres - powoduje, że wciąż szukają oni nowych sposobów na walkę ze skutkami stresu, poprawy stanu zdrowia oraz jakości codziennego życia.

Unikalny charakter portalu abcpracownika.pl oraz wysoka jakość merytoryczna umieszczonych informacji przyczyniają się do stałego wzrostu popularności serwisu. Zamieszczając reklamę w naszym serwisie uzyskują Państwo możliwość precyzyjnego dotarcia do dużej liczby użytkowników, jaką w przeważającej części stanowią pracownicy firm i korporacji.

Mają Państwo do wyboru różne formy reklamy internetowej, poczynając od standardowych form typu Banner, Billboard, tekst sponsorowany, a kończąc na zaawansowanych kreacjach layerowych.

Zapraszamy do współpracy! Prosimy o kontakt na: biuro@abcpracownika.pl.